Coming May 10th to a theatre near you!

After an intense period of waiting for a cinematic release date, we are proud to announce that Sumo-lah will be in cinemas on May 10th, 2007.

Yes, it's confirmed! We received official confirmation today from the relevant authorities of a cinematic release date of May 10th. We all breath a sigh of release here at Vision Works HQ, as the wait for this letter has had us gnawing at our fingertips. In light of this news, we kick-start our camapign to promote the film so, spread the word y'all.

posted by Cilla @ 9:54 PM,

3 Comments:

At 9:45 AM, Blogger Unknown said...

cayalah!!!

*saves reminder*

 
At 4:58 AM, Blogger Elyria Pictures said...

Congratulations! Great blog!

Link to us?

http://elyriapictures.blogspot.com/

 
At 10:05 AM, Anonymous Anonymous said...

Setelah berbulan menunggu Sumolah di pawagam, akhirnya semalam bermula tayangannya dan aku dan wife aku sepantas kilat terus menontonnya malam tadi. Sumolah is by far is the best Afdlin's work ever. Mungkin dia dah banyak belajar dari kesilapan2 filem dia yg lepas dan aku rasa dia banyak perbaiki kesilapan tu dalam filem ini. Garapannya lebih kemas kali ini. Pemilihan casting nya cukup menarik. Heroin filem ini dari Thailand, Inthira Charoenpura, watak antagonistnya, Gurmit Singh (Phua Chu Kang) dari Singapore, co-directornya dari Jepun dan keseluruhannya membuatkan filem ini bagaikan sebuah filem usahasama Malaysia, Jepun, Thailand dan Singapore and it blends nicely. Mungkin cerita ini seakan ada pengaruh dari filem-filem seperti Karate Kid, Mighty Ducks, Dodgeball atau Cool Runnings atau sekurang-kurangnya mesej nya seakan akan seperti filem2 yang aku mention tu. Jarang sekali aku rasa sesuatu mesej dalam filem Melayu sampai kepada penonton tapi untuk Sumolah mesej itu memang sampai kepada penonton atau setidak tidaknya kepada aku.

Kalau aku kecewa dengan Buli Balik sebelum ni, tetapi kali ini aku kembali enjoy dengan lawak2 dalam Sumolah. Macam biasa, lawak-lawak camni memang lawak Adlin. Hinggakan ada satu scene yang buat kan aku tak berhenti gelak walaupun penonton lain dah berhenti. Banyak juga dialog-dialog selamba dia yg mampu mengundang tawa penonton. Kalau korang penah enjoy dengan Phua Chu Kang, mungkin korang tak sangka karakter antagonis dia dlam filem ni di jayakan dengan baik sekali oleh Gurmit Singh. As for Awie sebagai Harris and Radhi Khalid sebagai Andy, karakter dorang agak kurang menyerlah kali ni. Cuma aku tak suka betul couple2 utk dua karakter ni. Sorang jadi awek Harris bernama Misha dan sorang lagi wife Andy yang karakter dia muncul secara tiba-tiba di pertandingan sumo. Macam lari tune la bila tgk 2 orang minah ni.. tak tau la kenapa.. Kalau takde pun takpe.. bukan penting pun.

Jarang sangat aku berpuas hati dengan ending2 filem Melayu tetapi Sumolah berjaya dengan scene klimaks nya iaitu di pertandingan sumo ini. Di sini yang aku katakan garapannya agak kemas kerana suntingannya dan music score nya yang membuat kan aku tak bosan seperti mana aku rasakan masa tonton Baik Punya Cilok. Di tambah lagi dengan pengulas sukan, Hasbullah Awang yang mengulas pertandingan ini berjaya menambahkan debaran menonton perlawanan sumo itu. (Ulasan tu secara voice over sahaja.. Mungkin akan lebih menarik kalau ada scene dia sendiri muncul dalam pertandingan tu).

Ada juga yang aku terasa beberapa scene yang mendatar dan sedikit dragging tapi yang paling aku tak suka sekali dalam filem ni ialah kemunculan penaja-penaja filem ni yang terlalu kerap! Celcom dan Ogawa adalah penaja utama filem ini. Aku rasa cara kemunculan penaja ini dalam scene perlu di lakukan dengan lebih kreatif without annoying the viewers. Bayangkan sekumpulan model memegang banner Celcom mengelilingi gelanggang sumo tu sampai 2 kali. Tambah pulak ada la penonton dalam pertandingan tu mengibar ngibar banner Ogawa dalam pertandingan sumo tu! I was like.. apa kena mengena lak dgn pertandingan sumo tu? Annoyed gila siot..

Overall, filem ni berjaya menghiburkan aku.. dan aku pasti filem ni mampu menghiburkan korang jugak. Ini hasil kerja Afdlin yang terbaik setakat ini.. Toksah lah asik reti nak kutuk je.. mana yg bagus tu boleh gak support. Filem2 US tu pun bukannya hebat sangat pun..

 

Post a Comment

<< Home